Directe aanleiding voor het interview met oprichter Peter Bin en CCO Laurens Jacobs van SecurityHive is de lancering van het partnerprogramma. De Nederlandse cybersecurity-leverancier kiest duidelijk voor het verder vergroten van het partnernetwerk. Waarom en met welke diensten, zijn de onvermijdelijke vragen van ITchannelPRO.
De eerste vraag in ons gesprek is een andere. Is SecurityHive eigenlijk nog wel een securitybedrijf? Peter moet lachen. “Er zijn inderdaad heel veel securitybedrijven en toch vond ik het acht jaar geleden de hoogste tijd ook in deze sector te stappen. Daarvoor was ik elders in de IT actief. Een frustratie van mij was en is dat security over het algemeen erg complex is. Elk bedrijf komt mensen en kennis te kort om de beveiliging op peil te brengen en houden. Ik wist dat het beter kon. Daarom zijn we SecurityHive gestart. Ons doel is gebruikers eenvoudig direct zicht te geven op de beveiligingsstatus van de IT-omgeving.â€
Drie belangrijkste diensten
De oplossingen van het bedrijf zijn primair SaaS-applicaties, maar ook hybride vormen zijn leverbaar. Vulnerability Management, DKIM/SPF/DMARC-monitoring en Honeypot-beveiliging zijn de drie belangrijkste componenten van het aanbod. Gebruiksgemak en betrouwbaarheid op basis van geavanceerde technologie staan voorop.
SecurityHive’s Vulnerability Agent biedt automatische scans, risicorapportages en aanbevelingen voor directe actie. Zo kan men sneller reageren op nieuwe kwetsbaarheden en de kans slachtoffer te worden van een cyberaanval aanzienlijk verkleinen. DKIM/SPF/DMARC-monitoring verhindert het misbruik van de domeinnamen en e-mailadressen. Honeypot-beveiliging is een unieke oplossing. In tegenstelling tot de twee andere diensten is hier weinig concurrentie, want het is een techniek die niet veel wordt ingezet, of beter gezegd nog niet.
De oplossingen van SecurityHive worden ingezet op netwerkniveau, achter de firewall tussen andere apparaten. Peter: “We creëren zo een vangnet voor als andere maatregelen hebben gefaald. Met onze Honeypot, die verschillende soorten machines in een netwerk nabootst, kunnen we een verspreidende dreiging vroegtijdig detecteren. De aanvaller denkt dat hij op een daadwerkelijk systeem heeft ingebroken, en zowel de manier van inbreken als waar hij naar op zoek is, wordt door de Honeypot vastgelegd. Dat maakt het nemen van passende maatregelen eenvoudiger.â€
Bewust een niche speler
SecurityHive opereert in een markt waar grote internationale spelers actief zijn. Peter claimt nadrukkelijk een eigen positie. “In tegenstelling tot andere leveranciers kiezen wij voor een smaller portfolio. Ik heb er geen moeite mee als je ons een niche speler noemt. Focus is een bewuste keuze, een voorwaarde voor hogere kwaliteit. Ik ben overtuigd van de waarde die wij daadwerkelijk toevoegen. Ik durf de stelling ook aan dat als je ons als benchmark gebruikt met andere producten, je merkt dat wij vaak veel meer kwetsbaarheden vinden dan andere partijen.â€
Voor wie
Met het voorgaande heeft Peter de waarom-vraag beantwoord. Laurens legt vervolgens uit voor wie de diensten bedoeld zijn en daarbij komt vanzelf het partnerprogramma aan bod. “Voor alle duidelijkheid, wij zijn uitsluitend actief in de B2B-markt. Gebruikers zijn organisaties met een omvang vanaf 200 fte. Zij kunnen de diensten rechtstreeks bij ons afnemen of via een van onze partners.â€
Voorkeur partnerkanaal
SecurityHive hanteert het model van directe en indirecte verkoop. Laurens: “Soms ontkom je er niet aan rechtstreeks te leveren, maar het partnerkanaal heeft onze voorkeur.†Het type bedrijf dat partner is, verschilt naar omvang en kennisniveau. “Voor bedrijven die wat kleiner zijn of minder vertrouwd met security als business leveren we ook via twee distributeurs.â€
Het recent gelanceerde partnerprogramma maakt de werkwijze van SecurityHive transparant voor bestaande en nieuwe relaties. Laurens: “Zwart op wit hebben staan wat je doet, hoe je werkt en wat je van elkaar mag verwachten; dat schept helderheid. We maken daarmee ook onze kijk op samenwerking duidelijk, want dat verschilt per bedrijf.â€
Voor Peter zijn korte lijntjes met de partner een must. “Dat is inherent aan de diensten die we leveren. Als er operationele vragen of issues zijn waar de partner tegenaan loopt, dan moeten we snel reageren. Bij commerciële vragen ga je ook niet dagen hoeven wachten op een reactie van ons.â€
Laurens voegt daaraan toe: “En wat ook wel belangrijk is: we zijn een Nederlands bedrijf. Je krijgt ondersteuning in het Nederlands en we zijn op de hier gangbare tijdstippen bereikbaar voor support en sales. Dat is een lage drempel en onderscheidend vermogen ten opzichte van internationale concurrenten.â€
Wie zijn security-portfolio wil uitbreiden of aanpassen en de meerwaarde herkent van een ervaren niche speler, neemt contact op met SecurityHive via sales@securityhive.io, of belt naar 088 020 9200.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #01-2025)